Po neúspešnom pokuse preletieť kanál La Manche na palube svojho osobného mini-vrtuľníka Airscooter sa Franky Zapata presunul do Spojených štátov. V Las Vegas otvára svoje prvé centrum rekreačných letov, predtým než začne svoje zariadenie predávať širokej verejnosti.
Marseillčan Franky Zapata, bývalý majster sveta v jetski, patrí k ľuďom, ktorí sa po neúspechu nevzdávajú. Tak ako v júli 2025, keď sa mu nepodaril pokus o prelet kanála La Manche na palube Airscootera. Stroj aj pilot skončili vo vode — bez zranení, ale v priamom prenose vo francúzskej a svetovej televízii.

„V skutočnosti to pre nás bolo prínosné z hľadiska výskumu a vývoja. Už predtým sme dokázali lietať 7 až 8 minút aj po strate motora. Po pokuse cez La Manche a štyroch týždňoch práce sme dokázali zabezpečiť hodinu letu aj v prípade poruchy,“ vysvetľuje samouk inžinier, obklopený tímom špičkových odborníkov.
Presvedčený, že by dnes dokázal kanál preletieť aj v prípade zlyhania systému, plánoval pokus zopakovať. „Narazili sme na administratívne prekážky. Povolenia prichádzali neskoro, podmienky boli zložité – meteorologicky aj politicky. Tak sme sa rozhodli presunúť do USA, kde môžeme lietať voľnejšie a testovať. Urobili sme ekvivalent cesty tam a späť cez La Manche každý deň – takmer 1000 kilometrov letu za 10 dní.“
„Vytvorili sme lietajúcu mobilitu, o akej ľudia snívajú“
Dnes je Franky Zapata presvedčený, že jeho Airscooter je technicky dokonalý. Ponúka autonómiu 2 hodiny vďaka hybridnému motoru a váži len 115 kilogramov, pričom dokáže dosiahnuť rýchlosť 100 km/h.
Najmä však disponuje mimoriadne intuitívnym systémom riadenia s jednoduchými ovládacími prvkami vďaka špeciálne vyvinutému softvéru. „Umožňuje pilotovať stroj bez akéhokoľvek pilotného oprávnenia po 20 minútach testov v simulátore.“
Jeho spoločnosť sa neustále snaží o to, „ako umožniť ľuďom lietať – jednoducho, bezpečne a intuitívne. Aby sa let stal dostupným pre každého.“ Práve to je cieľom Airscootera, ultralight osobného lietadla, ktoré vyvíja vo svojom ateliéri v Châteauneuf-les-Martigues.

„Porovnanie s konkurenciou nemá zmysel,“ tvrdí Zapata. „V prvom rade autonómia – ostatní dosahujú 15 až 20 minút oproti našim dvom hodinám. Potom ultraľahká váha a napokon jednoduché ovládanie prístupné každému. Skutočne sme vytvorili lietajúcu mobilitu, o akej ľudia snívajú.“
„Dal som si kávu po pristátí na parkovisku“
Sen, ktorý sa však napĺňa na druhej strane Atlantiku. V USA spadá jeho lietajúci stroj pod kategóriu ultralight s relatívne voľnými pravidlami lietania. Na rozdiel od Francúzska, kde predpisy pre ULM (ultraľahké motorové lietadlá) nie sú také priaznivé. „Tento týždeň som si dal kávu po tom, ako som pristál na parkovisku pred coffee shopom. Je to neuveriteľné,“ hovorí Marseillčan.
Vynálezca zároveň zdôrazňuje, že „miluje Francúzsko, kde naďalej sídli vedenie spoločnosti, výroba aj časť výskumu a vývoja“. No USA sú podľa neho krajinou, kde má jeho projekt najväčší komerčný potenciál. „Tam existuje skutočné nadšenie – a najmä regulácia, ktorá nám umožňuje osloviť širokú verejnosť.“
Prvé „fly center“ v Las Vegas otvorené pre všetkých

Jeho podnikateľský plán začína otvorením rekreačného letového centra v Las Vegas. „Ktokoľvek si bude môcť zaplatiť sólo let na našej dráhe alebo vyhliadkový let s inštruktorom nad pohoriami Nevady.“ Oficiálne spustenie je naplánované na január 2026, pričom veľká mediálna premiéra prebehne počas Veľkej ceny Formuly 1 v Las Vegas v novembri 2025.
Zapata plánuje následne rozšíriť sieť fly centier formou franšízy po celých USA. „Začína sa americké dobrodružstvo,“ vyhlasuje. Zároveň dúfa, že začne predávať Airscooter aj súkromným zákazníkom. Tí však budú musieť mať na to prostriedky – cena sa bude pohybovať okolo 200 000 eur.
Pohľad stále smeruje do Francúzska a Marseille
A Francúzsko? „Nemám pocit, že by ma podporovali – skôr naopak,“ priznáva Zapata, no stále verí, že sa mu raz podarí otvoriť fly center aj doma, keď sa koncept osvedčí v Amerike. A v Marseille? „Bol by to môj sen, ale je ešte priskoro o tom hovoriť.“
Napriek všetkému má stále v pláne uskutočniť svoj národný rekordný let cez La Manche. „Znovu sa o to pokúsime budúci rok, ak dostaneme povolenia včas. Ale počasie – najmä to politické – zatiaľ neumožňuje očakávať rýchle zlepšenie,“ uzatvára.


Pridaj komentár