A sleek electric bike with a black frame and orange accents parked on a city street, featuring a blue bag attached to the handlebars.

Výhody skútra bez jeho nevýhod? „Fat bike“, nový trend v uliciach

Tieto „vylepšené“ bicykle sa už niekoľko mesiacov objavujú v Dijone. Elektrické „fat biky“, pohodlné, rýchle a s veľmi dlhou výdržou batérie, sú obzvlášť obľúbené medzi cyklokuriérmi. No niektorí odborníci upozorňujú na zákonnosť týchto strojov. Už niekoľko mesiacov sa im v Dijone nedá vyhnúť. Najmä v centre mesta sa objavili nové dvojkolesové vozidlá – niečo medzi bicyklom a mopedom. Ide o elektrické „fat biky“, ktoré sa ticho pohybujú po mestských uliciach.

„Batérie vydržia oveľa dlhšie“
Cyklokuriéri sú ich hlavní používatelia. „Sú tam dve batérie. Vydržia oveľa dlhšie ako bežné elektrické bicykle, ktoré sa nám často vybíjajú už v polovici dňa,“ vysvetľujú traja z nich, ktorých sme stretli na námestí Grangier. „S ‘fat bikmi’ môžeme pracovať celý deň bez nabíjania.“

Ďalšou výhodou je: „Jazdí to dobre a bez námahy,“ usmievajú sa. „Je to praktické, keď treba ísť ďalej, napríklad do Chenôve alebo Quetigny.“ Cena sa pohybuje okolo 1 000 eur. „Ja som ho kúpil za 1 200 eur v obchode v Paríži,“ hovorí jeden z kuriérov. „Ja len za 800 eur na čínskej webstránke.“

„V Dijone ich je čoraz viac,“ potvrdzuje Nathan Zanone, vedúci dielne v obchode Cyclable, špecializovanom na bicykle v Cité des Ducs. „Objavilo sa množstvo nových značiek, ktoré nie sú klasickými výrobcami bicyklov.“

Un "fat bike" place Grangier à Dijon, octobre 2025

„Mnohé ‘fat biky’ sú mimo legislatívy“
Napriek tomu v dijonských obchodoch „fat biky“ nenájdete. Kontaktovali sme štyri špecializované predajne v hlavnom meste Ducs: ani jedna ich nepredáva. A to z dobrého dôvodu, vysvetľuje Christophe Degrandcourt, manažér spoločnosti Les 2 Roues Electriques: „Mnohé z ‘fat bikov’, ktoré vidíte, sú mimo legislatívy. Normálne by mali byť prihlásené a poistené, pretože sa považujú za malé motocykle.“

Vo Francúzsku sa „pravý“ elektrobicykel musí riadiť viacerými pravidlami:

  • maximálny výkon motora 250 wattov: „niektoré ‘fat biky’ majú až 500 alebo dokonca 1000,“ vysvetľuje manažér,
  • elektrická asistencia musí byť obmedzená na 25 km/h, „no môžu byť odblokované a jazdiť až 50 km/h“,
  • zrýchlenie pomocou páčky alebo tlačidla nesmie presiahnuť 6 km/h,
  • asistencia sa musí aktivovať pri šliapaní, „no často pri ‘fat bikoch’ netreba pedálovať vôbec“.

„Potom je pravda, že jazdia dobre“
Tieto argumenty uvádzajú aj ďalšie cyklistické obchody, ktoré sme kontaktovali. „Nemyslím si, že všetky majú homologizáciu,“ potvrdzuje ďalší vedúci. „Ale je pravda, že jazdia dobre. Pre kuriérov, ktorí pracujú veľmi veľa, majú ‘fat biky’ všetky výhody skútrov bez ich nevýhod,“ uznáva Christophe Degrandcourt. „Ale kladiem si otázku, či sú v prípade nehody vôbec krytí poistením.“

„Naše sú obmedzené na 25 km/h,“ uisťujú nás kuriéri, ktorých sme stretli v Dijone. „Polícia často prechádza a kontroluje nás.“


Kategória:

Značka:


Komentár

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *